Consequenties nieuwe golfbelastingen voor de kust

Er zijn sterke aanwijzingen dat de golfrandvoorwaarden op diep water langs de kust zoals die nu worden gehanteerd, te laag zijn. Dit betreft dan de golfhoogte en met name de golfperiode. Op verzoek van de TAW is gedurende de zomerperiode door RWS (RIKZ en DWW) een onderzoek uitgevoerd [Rapportnr. DWW-2002-128], waarbij de effecten van de zwaardere golfbelastingen voor de waterkeringen van de kust in beeld zijn gebracht. Hierbij zijn ook de vragen, die nog niet beantwoord kunnen worden, beschreven. Deze vragen betreffen in de eerste plaats de vertaling van zwaardere golfrandvoorwaarden op diep water naar golfbelastingen in estuaria en Waddenzee. In de tweede plaats betreft het de effecten van hogere golfbelastingen voor de formuleringen die de sterkte van de waterkeringen beschrijven (duinafslag, golfoverslag, e.d. Met bovenstaande vragen (en onzekerheden) is voor een aantal waterkeringen het effect van de hogere golfbelastingen ingeschat. De resultaten geven aan dat de keringen zwaarder worden belast. Voor de zandige Hollandse kust worden dezelfde zwakke plekken onderkend zoals die ook in de meest recente kustnota zijn beschreven. De resultaten voor de?harde? keringen geven geen eenduidig beeld. Het TAW advies [Rapportnr. TAW 02-78, oktober 2002] dat is gebaseerd op het genoemde RWS rapport ondersteunt de lijn uit het RWS rapport. Voor de korte termijn voegt de TAW aan het advies toe om in een nadere inventarisatie de effecten van de zwaardere golfbelastingen voor de kustveiligheid beter te onderbouwen. Hieraan gekoppeld schetst het TAW advies dat er rekening gehouden moet worden met onveilige locaties die ook tot aanpakken nopen. Dit laatste moet dan uit de voorgestelde nadere inventarisatie afgeleid worden. Het TAW advies heeft bij DGW aanleiding gegeven om een second opinion te vragen op het RWS rapport, dat ter onderbouwing van het TAW advies heeft gediend. Dit zal door WL|Delft Hydraulics (Rapportnr. WL H 4204) worden gecoördineerd. Tevens heeft DGW verzocht de nadere inventarisatie naar de effecten van de zwaardere golfbelastingen voor de kustveiligheid versneld uit te voeren. Dit rapport beschrijft de aanpak, resultaten en mogelijke consequenties van de nadere inventarisatie.

Datum rapport
1 december 2002
Auteurs
Heijerm, F. den, Looff, A.P. de, Marle, J. van, Parmet, B.W.A.H., Roelse, P., Venema, J.E., Wolters, A.F.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW) i.s.m. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Rijksinstituut voor Kust en Zee (RWS, RIKZ); A.F. Wolters, A.P. de Looff, F. den Heijerm.m.v...
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
43 p. 
graf, krt., tab.
Rapportnr. DWW-2002-130
Hoofdrapport bij: Achtergronden golfoploopberekeningen (DWW-2002-129)
Documentnummer
80112