Economische analyse van verschillende vormen van prijsbeleid voor het wegverkeer

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het Centraal Planbureau gevraagd een economische analyse te maken van tien verschillende vormen van prijsbeleid voor het wegverkeer. De analyse dient ter ondersteuning van de gedachtevorming binnen het Nationaal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) en ter voorbereiding van deel III van de Nota Mobiliteit. De onderzochte vormen van prijsbeleid kunnen globaal in twee groepen worden ingedeeld: 1) specifieke heffingen, die gelden op een beperkt aantal plaatsen en tijdstippen en 2) vlakke heffingen over elke gereden kilometer. Deze heffingen zijn bekeken op hun merites als reguleringsinstrument (doorstroming verkeer, milieu) en als financieringsinstrument. Daarnaast is ook aandacht besteed aan inkomenseffecten voor groepen gezinnen en bedrijven. Volgens de kosten-batenanalyse is bestrijding van de congestie vooral gebaat bij aanleg van extra wegcapaciteit op plaatsen waar dat niet al te duur is gecombineerd met specifieke heffingen op andere drukke plaatsen. De maatschappelijke winst van goed vorm gegeven congestieheffingen kan oplopen tot meer dan anderhalf miljard euro per jaar. Gekapitaliseerd is dat meer dan 20 miljard euro. Vlakke heffingen blijken daarentegen minder efficiënt te zijn.

Datum rapport
1 juni 2005
Auteurs
Besseling, P., Groot, W., Lebouille, R.
Auteur
P. Besseling; W. Groot; R. Lebouille; Centraal Planbureau (CPB)
Uitgever
Ministerie van Verkeer en waterstaat.
Annotatie
154 p.
Documentnummer
363806