De ruimtelijke vraagstukken van de toekomst voor de beleidsagenda van nu

Deze verkenning geeft een inventarisatie weer van de trends en vraagstukken op ruimtelijk gebied die zich tussen 2020 en 2040 zullen voordoen en waarvan de effecten of oorzaken kunnen worden beïnvloed door het ruimtelijke beleid, waarbij steeds is uitgegaan van een voortzetting op hoofdlijnen van het huidige beleid. Enkele bevindingen: De druk op de ruimte in Nederland zal de komende decennia verder toenemen. Met name in de Randstad, als gevolg van een stijgende woningvraag, toenemende automobiliteit en luchtvaart en meer behoefte aan recreatie. Op langere termijn kan de verstedelijkingsdruk in de Randstad gaan botsen met de toenemende druk van het water in laag Nederland, die ook steeds meer ruimtelijke maatregelen vraagt. Specifieke conclusies: Grote steden onder druk door bereikbaarheid: de huidige congestie op het hoofdwegennet zich waarschijnlijk verplaatsen naar de toegang van de steden en kan de parkeerdruk in de stad nog aanzienlijk toenemen. Waterdreiging hoopt zich op in verstedelijkte Randstad: hier komen de verschillende vormen van waterdreiging samen en zullen de problemen rond veiligheid en wateroverlast zich ophopen. Door de verwachte toenemende verstedelijking die in de Randstad wordt voorzien, zullen ook de risico's en de schade snel groter worden: niet alleen de dreiging wordt groter, ook het aantal te beschermen mensenlevens en investeringen neemt toe.

Datum rapport
30 mei 2007
Auteurs
Janssen, L., Klaver, S., Pieterse, N., Schuur, J., Snellen, D.
Auteur
Jan Schuur, Leon Janssen, Sander Klaver, Nico Pieterse, Daniëlle Snellen; Ruimtelijk Planbureau, Milieu en Natuurplanbureau
Uitgever
RPB, Milieu en Natuurplanbureau.
Annotatie
ISBN 9789078645030
23 p.
Dit beleidsadvies is grotendeels gebaseerd op de studie ‘Welvaart en leefomgeving, een scenariostudie voor Nederland in 2040' van het Centraal Planbureau, het Milieu- en Natuurplanbureau en het Ruimtelijk Planbureau die op 29 september 2006 is verschenen (zie link)
In samenwerking met Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Documentnummer
352198