Onderzoek naar mogelijke waterstofverbrossing van voorspanstaal in viaduct Steenenhoek

Uit dossieronderzoek van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat was naar voren gekomen, dat naar alle waarschijnlijkheid in het viaduct Steenenhoek in de A 27 voorspanstaal is toegepast, dat gevoelig is voor waterstofverbrossing. Het betreft daarbij het oorspronkelijke deel van het viaduct. De later aangebrachte verbreding valt hier dus buiten. Dossieronderzoek gaf aan, dat in het oorspronkelijke deel van het viaduct sprake zou zijn van Sigma-staal. Het oude type Sigma-staal, dat in de tijd van de bouw van het viaduct op de markt was, heeft in een aantal gevallen geleid tot het bros breken van voorspanstaal, met name tijdens de bouw en soms tijdens het gebruik van de voorgespannen constructies. Om na te gaan of in het viaduct Steenenhoek daadwerkelijk sprake is van een verhoogde gevoeligheid voor waterstofverbrossing is door Rijkswaterstaat opdracht gegeven aan TNO Bouw tot het verrichten van een oriënterend onderzoek naar dit aspect. Het onderzoek heeft bestaan uit het visueel inspecteren van het viaduct, het op een aantal plaatsen openhakken van de constructie tot op de voorspanwapening, het nemen van monstermateriaal van met name voorspandraden en het verrichten van materiaalonderzoek aan deze monsters.

Datum rapport
14 maart 2002
Auteurs
Siemes, A.J.M.
Auteur
A.J.M. Siemes; TNO Bouw
Uitgever
TNO.
Annotatie
37 p.
(TNO-rapport ; 2001-CI-R1033)
Projectnummer: 006.10101.01.01
In opdracht van Bouwdienst Rijkswaterstaat
Ill., bijl.
Documentnummer
331538