Kalibratie ARAN-lasermetingen met betrekking tot rafeling bij ZOAB

Het opstellen van meerjarenplanningen voor het vehardingsonderhoud is voor de schadekenmerken rafeling en craquelé niet volledig geautomatiseerd. De restlevensduren worden door adviseurs op basis van een visuele inspectie ingeschat. Om te komen tot een objectievere, veiligere en minder arbeidsintensieve werkwijze is het wenselijk dat ook genoemde schadekenmerken geautomatiseerd verwerkt worden. Voor het schadekenmerk rafeling bestaat de mogelijkheid ernst en omvang in te winnen met behulp van lasertechniek. De metingen worden uitgevoerd door de ARAN. De meetgegevens kunnen worden verwerkt tot restlevensduren met behulp van het door SHRP-NL ontwikkelde schadegroeimodel.

Datum rapport
1 december 2003
Auteurs
Bol-de Jong, M.E. van den, Bouman, F.G.M., Ooijen, W.H. van, Verra, N.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); M.E. van den Bol-De Jong, F.G.M. Bouman, W.H. van Ooijen en N. Verra
Uitgever
RWS, DWW.
Annotatie
61 p.
graf., tab.
Rapportnr. DWW-2003-133
Met Lit.opg.
Documentnummer
221149