Benchmarking in het OV : van theorie naar praktijk

Benchmarking is zowel in de profit als de non-profit sector een actueel thema. Ook in het openbaar vervoer is in het recente verleden een aantal benchmarkonderzoeken uitgevoerd. Maar voor de (meeste) OV-autoriteiten is benchmarking een relatief nieuw fenomeen. De relatieve onbekendheid van de OV-autoriteiten met benchmarking maakt dat er in de praktijk al snel de nodig spraakverwarring ontstaat als het gaat om de mogelijkheden en onmogelijkheden van benchmarking. Mede om die reden heeft het CVOV een verkennend onderzoek over dit onderwerp uit laten voeren dat antwoord geeft op een aantal basisvragen betreffende de ?techniek van het benchmarken?. Deze handreiking is gebaseerd op de resultaten van dit onderzoek.

Datum rapport
1 februari 2004
Auteurs
Konijnendijk, T.
Auteur
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV), Centrum Vernieuwing Openbaar Vervoer (CVOV), KPMG; Th. Konijnendijk
Uitgever
RWS, AVV.
Annotatie
36 p.
(Centrum Vernieuwing Openbaar Vervoer ; Rapport 23)
Documentnummer
220335