Kantelongevallen met zwaar verkeer op Nederlandse wegen
Aanleiding voor het onderzoek was de behoefte om de omvang en oorzaken van het aantal kantelongevallen met zware voertuigen te kennen. Om het aantal kantelongevallen en zo mogelijk toedracht boven water te krijgen zijn een aantal informatiebronnen aangeboord. Deze bronnen zijn: 1500 vervoerders (schriftelijke enquete met ondersteuning van de brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en KNV); de relevante processen-verbaal uit de jaren 1994 en 1995 uit alle politieregio's; de ongevals- en technisch analisten van alle politieregio's. Geconcludeerd wordt o.a. dat gemiddeldéén keer per twee weken een kantelongeval op het autosnelwegennet ontstaat. Verlies van lading komt ruim twee keer zo vaak voor als kantelen. De vijf belangrijkste oorzaken van kantelongevallen zijn: bochten, uitwijken, bestuurder afgeleid, snelheid en berm. Eén op de zeven kantelongevallen gaat met letsel/doden gepaard. Het wegtype is hierop niet van invloed. Aanbevolen wordt in de nabije toekomst een analyse op te zetten naar mogelijkheden om het aantal kantelongevallen te reduceren en de gevolgen van deze ongevallen te beperken. Verder worden aanbevelingen gedaan in de richting van scholing van chauffeurs, regelgeving, technische mogelijkheden om de kantelgrens te verhogen, ongevallenregistratie.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- R.B.J. Hoogvelt, P.A.J. Ruijs, C.W. Klootwijk
- Uitgever
- TNO Wegtransportmiddelen.
- Annotatie
-
30 p.
bijl., tab.
In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat (RWS), Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV), R.J. Galjaard.
(TNO-rapport: 97.OR.VD.021.1/RH/PR/CK) - Documentnummer
- 127294