Scheepsongevallen op het Haringvliet, de Amer, de Bergsche Maas, het Spui, de Nieuwe Merwede, het Hollandsch Diep en de afgedamde Maas
Voor de uitvoering van het onderzoek wordt verwezen naar de nota S 76.9.0 van de DVK, hoofdafd. Scheepvaart. De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in de fig. 1 t/m 26. Een analyse van de resultaten is achterwege gelaten. Het aantal ongevallen op de betreffende vaarwegen is zo klein dat zinvolle konklusies niet te trekken zijn. Slechtséén opvallend verschijnsel is gekonstateerd. In de haven van Stellendam vonden in totaal 8 ongevallen plaats. Dit is, gelet op het antal ongevallen op overige plaatsen, een vrij hoog cijfer. Deze ongevallen zijn in hoofdzaak veroorzaakt door manoeuvrerende vissersschepen. De daarbij opgelopen schade is echter zo licht dat op fig. 2 geen ongeval geregistreerd staat voor deze plaats. Voorts is nog gelet op de ongevallen waarbij eventueel rekreatievaartuigen betrokken waren. In totaal zijn op alle in de inleiding genoemde vaarwegen over de 9 analysejaren 4 ongevallen gemeld waarbij rekreatievaartuigen betrokken waren. Het is duidelijk dat nergens de genoemde vaarwegen van een zorgbarende situatie sprake is.