Kennisopbouw met betrekking tot groeiend vervoer van goederen over water : onderzoeksprogramma spoor 3 van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV 3-1)
De komende jaren wordt een flinke groei van de aan- en afvoer van containers verwacht in de Nederlandse Havens, met name door de gereedkoming van Maasvlakte 2. Het huidige transportsysteem (weg, water, spoor) kan deze groei niet aan, waardoor de concurrentiepositie van de Nederlandse Havens onder druk komt te staan. Het vervoer per binnenvaart biedt mogelijkheden om de groei in mobiliteit van goederen en verschuiving van de modal split op te vangen. Echter, gezien de modal split van afgelopen jaren kan worden aangenomen dat zonder extra inspanning een groter aandeel voor de binnenvaart in het totale goederenvervoer niet gehaald zal worden. Er is een trendbreuk, een systeemsprong, nodig. De doelstelling voor spoor 3 is een antwoord te formuleren op de volgende hoofdonderzoeksvraag: Welke randvoorwaarden zijn nodig om de groeiende hoeveelheid goederen betrouwbaar, vlot en duurzaam te vervoeren, welke effecten hebben deze randvoorwaarden en hoe kunnen deze worden geïmplementeerd? De focus hierbij ligt op de vaarweg en op het containervervoer. In de visie, welke ontwikkeld is ten behoeve van het onderzoeksprogramma, is beschreven dat de binnenvaart een aantrekkelijke vervoerswijze moet zijn voor beslissers in de logistieke keten om de groei van containers op te kunnen vangen over het water. Om een aantrekkelijk alternatief te zijn moet de binnenvaart aan de volgende voorwaarden voldoen: • Efficiënt vervoer – Grote volumes tegen lage kosten • Betrouwbaar vervoer – Zekere dan wel voorspelbare aankomsttijden • Schoon vervoer – De schoonste vervoerswijze qua emissies en CO2 uitstoot • Veilig vervoer – In de toekomst minstens zo veilig als nu De ambitie van spoor 3 is om kennis te ontwikkelen over hoe de aantrekkelijkheid van de binnenvaart als modaliteit vergroot kan worden waardoor de vraag naar de binnenvaart toeneemt en het aandeel van de binnenvaart in de modal split groter wordt. De kennisvragen die zijn geformuleerd met betrekking tot deze ambitie zijn samengevoegd tot vijf onderzoeksclusters. Er is tot augustus 2013 tijd om de kennisvragen te beantwoorden. Uiteindelijk moeten de resultaten van het onderzoek leiden tot een implementatiestrategie.