Aanvaringen van bruggen, sluizen, stuwen en keringen : datarapportage en risicoanalyserapport
Eind 2016 heeft een serieus ongeval plaatsgevonden bij de stuw van Grave. Een benzeentanker is daarbij door de stuw gevaren, waardoor uiteindelijk een deel van de Maas, alsook een deel van het nabijgelegen Maaskanaal, droog kwam te staan. Alhoewel de benzeentanker gevaarlijke lading bevatte, zijn ernstige milieueffecten in de vorm van uitstroom gelukkig uitgebleven. Wel zijn er benzeendampen vrijgekomen.
Het betreffende ongeval is geëvalueerd door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV)1. Eén van de aanbevelingen van de OVV luidt (aanbeveling 5):
“Maak voor bruggen, sluizen en stuwen een analyse van het aanvaarrisico, inclusief een expliciete en integrale afweging tussen beschikbare maatregelen om de kans op aanvaringen te beperken. Maak hierbij een expliciete en integrale afweging van de mogelijke gevolgen van een aanvaring voor de scheepvaart en de omgeving.”
Aan de hand van deze aanbeveling, heeft RWS WVL het initiatief genomen om een onderzoek te starten naar het aanvaarrisico van bruggen, sluizen, stuwen en keringen die onderdeel vormen van het areaal van RWS. In dit document worden als eerste stap de geregistreerde ongevalsgegevens over aanvaringen van bruggen, sluizen, stuwen en keringen op de Nederlandse binnenwateren geanalyseerd. Deze analyse zal worden gebruikt om de vervolgstappen te definiëren, die invulling moeten geven aan de aanbevelingen van het OVV.