Verkeersveiligheid : een belevenis!?

Deel 1 beschrijft de ontwikkeling van een theoretisch model dat betrekking heeft op de risicobeleving als kwaliteitsoordeel van de verkeersomgeving. In het model vormen een vijftal elementen: attributies, attitudes, persoonlijke ervaringen, de perceptie van risico en gevaar en de perceptie van controle, de basis voor de beleving van de verkeersveiligheid in de woonomgeving. Aan de hand van het model wordt in deel 2 ingegaan op de ontwikkeling van een vragenlijst die werd afgenomen in tien verschillende straten in de stad Groningen. In deze straten werd bovendien een groot aantal verkeerskundige kenmerken verzameld. In deel 3 worden vergelijkingen gemaakt tussen de bewonersoordelen over de verkeerssituatie en de omgevingskarakteristieken.

Datum rapport
1 januari 1985
Auteur
Verkeerskundig Studiecentrum (VSC), Rijksuniversiteit Groningen (RUG); H. Menkehorst, B. Miedema en H.H. van der Molen; Directie Verkeersveiligheid (DVV) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Uitgever
Rijksuniversiteit Groningen, Verkeerskundig Studiecentrum (RUG, VSC).
Annotatie
fig., tab.
In opdracht van de Directie Verkeersveiligheid (DVV) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Dl. 1: Een model voor de beleving van de verkeersveiligheid in de woonomgeving. - VK 85-05 
Dl. 2: Een model voor de beleving van de verkeersveiligheid empirisch getoetst. - VK 85-22
Dl. 3: De relatie tussen beleving en omgeving empirisch omschreven. - VK 87-03
Documentnummer
228535