Rapportage 2*2 strooks autosnelwegen : contraflow systeem 4-0 voor kunstwerken
Bevat de uitwerking van het deelproject Contraflow systeem 4-0 voor kunstwerken welke in 3 fasen is uitgevoerd. Fase A betrof het gedeelte van Rijksweg 27 waarvan voor de kunstwerken reeds inhoudingsplannen waren opgesteld (RW A27). Fase B betrof de 2*2 strooks corridorwegen en fase C de overige 2*2 strooks autosnelwegen. De fasen zijn afgesloten met onderhavig rapport. Het deelproject moet inzicht geven in de totale omvang van kosten voor aanpassing van kunstwerken in 2*2 strooks autosnelwegen welke niet voldoen aan de daarvoor vereiste breedte. Voor grootschalig onderhoud op rijbanen van austosnelwegen maakt het contraflow 4-0 systeem het rijbaanbreed en verkeersvrij werken mogelijk. Dit met als gevolg een veilige werkplek en een, voor zover mogelijk, handhaving van de bestaande capaciteit. Voor het mogelijk maken van het 4-0 systeem is een minimale verhardingsbreedte noodzakelijk van 12,50 m met 2 redresseerstroken van elk 0,25 m. De totale rijbaanbreedte, incl. redresseerstroken, tot de fysieke begrenzing zoals geleidebaak of -rail is derhalve 13,00 m. en kan worden bestempeld als het profiel van vrije breedte (PVVB). In aanvulling op het Contraflow 4-0 systeem is door AVV het verzoek gedaan de verbredingskosten te bepalen bij toepassing van het Contraflow 3-1 systeem. Hierbij is gebruik gemaakt van de reeds geselecteerde gegevens van het 4-0 systeem.