Onderzoek naar het horizontale toelatingsbeleid voor zeeschepen voor de haven van IJmuiden : eindrapport
Het Noordzeekanaalgebied heeft in een aantal havengebonden sectoren een sterke positie in de Hamburg-Le Havre-range. Om deze positie te behouden is de bereikbaarheid van de havens in het Noordzeekanaalgebied belangrijk. In dit kader is het voor de haven van Amsterdam noodzakelijk grote bulkcarriers te kunnen ontvangen. Hierbij zijn twee problemen: diepstekende schepen kunnen niet op elk tijdstip de havenmond passeren, maar dienen zich te houden aan een tijpoort ; door de geringe uitlooplengte in de buitenhaven is de maximum vaarsnelheid van getijschepen, marginale schepen en geulschepen in de havenmond beperkt. In dit afstudeerwerk is onderzocht of het mogelijk is de wachttijden van de schepen te reduceren door het toelatingsbeleid toe te spitsen op aparte scheepsklassen. Hiertoe zijn voor verschillende omstandigheden vaarbaansimulaties uitgevoerd, waaruit voor elk schip onder bepaalde condities een stroombeperking volgt.
- Datum rapport
- 1 januari 1999
- Auteur
- [Technische Universiteit Delft (TUD), Faculteit der Civiele Techniek]; Dorieke Broers
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
- Annotatie
-
115 p. ill. Met lit. opg Afstudeerrapport TU Delft Begeleiding H. Ligteren, R. Groenveld, N. Booij (TUD), R.Ph.A.C. Savenije (RWS, AVV)
- Documentnummer
- 74531