Kosten-batenanalyse dynamische wegverlichting : analyse van verkeerskundige en overige effecten en toepassing op het hoofdwegennet

Rijkswaterstaat overweegt verlichting op autosnelwegen dynamisch te gaan schakelen. Onder alle omstandigheden wordt een verlichtingsniveau aangeboden, dat voldoende hoog is, gegeven de verkeers- en weersomstandigheden, terwijl de weg niet onnodig sterk wordt verlicht. In deze kosten-batenanalyse zijn acht verlichtingsalternatieven met elkaar vergeleken: geen verlichting ; conventionele verlichting ; 20% niveau ; 100% niveau ; 200% niveau ; 20-200% niveau met schakelregime ; 100-200% niveau met schakelregime ; 20-100-200% niveau met schakelregime. De alternatieven zijn toegepast op een zogenaamde kerngroep (hoofdwegennet in de Randstad met achterlandverbindingen) en een restgroep (overige wegen van het hoofdwegennet).

Datum rapport
1 januari 1999
Auteur
Technische Universiteit Delft (TUD), Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, Sectie Verkeerskunde; Erik Winkel
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
78 p.
ill.
Met lit. opg
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, RWS, AVV
Projectbegeleiding E. Folles, J. IJsselstijn
Documentnummer
73985