Zorgt groen laten voelen ook voor groen doen?

Om een circulaire economie in 2050 te realiseren moeten consumenten vele gedragingen veranderen. In de praktijk is dit vaak lastig. Consumenten die één gedrag meer circulair maken (bijvoorbeeld afval scheiden) gaan niet automatisch ook andere circulaire gedragingen adopteren (bijvoorbeeld tweedehands kleding kopen). Rijkswaterstaat heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten onderzoeken hoe verandering van één gedrag (van niet-circulair naar circulair) toch kan leiden tot adoptie van ander ongerelateerd circulair gedrag. De resultaten laten zien dat een duurzame identiteitsbekrachtiging na een eerdere duurzame keuze de kans vergroot op een volgende, ongerelateerde, duurzame keuze. Maar dit leidt niet tot een sterkere intentie om duurzaam gedrag te vertonen. De precieze oorzaak hiervan kan helaas niet uit het onderzoek opgemaakt worden.

Datum rapport
1 januari 2022
Uitgever
D&B. In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)