Onderzoek naar benodigde bemanningssterkte en vaartijden voor de binnenvaart : eindrapport
Een geïntegreerd verslag van twee deelonderzoeken in het kader van de evaluatie van de Wet Vaartijden en Bemanningssterkte( Vaartijdenwet).Het eerste deelonderzoek betreft alleen de droge ladingschepen op de nederlandse wateren en is uitgevoerd in opdracht van de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 1997. Het tweede is een aanvulling daarop met de vaart met tankschepen en ook de vaart op de internationale Rijn. Dit aanvullend onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Na kort de onderzoeksopzet worden de bevindingen weergegeven met betrekking tot de van belang zijnde factoren met het oog op veiligheid en arbeidsbelastig. Dan worden de situaties geanalyseerd die zich bij de vaart voordoen. Vervolgens een beschrijving van de karakteristieken van de belangrijkste nederlandse binnenwateren en de Rijn. Dan wordt een analyse gegeven vande opeenvolgingen van situaties op de diverse vaarwegen. Tot slot een advies over de aande bemanning te stellen eisen. Conclusies zijn onder anderen: de tankvaart stelt geen andere eisen aan de omvang en de kwaliteit van de bemanning dan de droge vaart en het vare op de Internationale Rijn stelt geen andere eisen aan de omvang en de kwaliteit van de bemanning als de Nederlandse binnenwateren.