Beschikbare vaarwegafmetingen en bevaarbaarheid Waal bij lage afvoeren - Aanscherping : Klimaatbestendige Netwerken (KBN) - Hoofdvaarwegennet (HVWN)
Een veranderend klimaat zorgt ervoor dat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het hoofdvaarwegennet onder druk komen te staan. De grootste bevaarbaarheidsproblemen doen zich voor bij lage afvoeren.
Binnen het programma ‘Klimaatbestendige Netwerken (KBN) voor het Hoofdvaarwegennetwerk (HVWN) is onderzoek gedaan naar welke minimale beschikbare bevaarbaarheid (uitgedrukt in diepgang en breedte) voor de lage afvoerregimes nog haalbaar is en wat dit betekent voor de transportcapaciteit.
Dit is bekeken vanuit twee invalshoeken: de theorie en de praktijk. Op basis van de gegevens uit de Richtlijnen Vaarwegen 2020 is voor een aantal knelpunten op de Waal onderzocht welke vaarwegprofielen nog inpasbaar zijn. Aan de hand van gegevens uit het IVS meld- en volgsysteem van Rijkswaterstaat, alsmede online geregistreerde verplaatsingen van schepen (scheepstrack-data), is beschouwd met welke diepgang en beladingsgraad nog gevaren is bij lage afvoeren, en welke rivierbreedte daadwerkelijk wordt bevaren.