FEM berekeningen van de belasting van een Groot Rijnschip indien afgemeerd met een vacuüm afmeerunit
Kroes Marine Projects (KMP) is benaderd door Rijkswaterstaat (RWS) voor het berekenen van de belasting, die uitgeoefend wordt op de scheepshuid van een klasse Va binnenvaartschip door een mooring afmeersysteem.
Trelleborg is bereid medio 2023 één afmeerunit met een mooring trekkracht van 10 ton of 20 ton ter beschikking te stellen aan RWS om een pilot uit te voeren naar de bruikbaarheid van dat systeem voor binnenvaartschepen. Bij een positieve uitkomst zou het systeem in specifieke situaties mogelijk kunnen worden toegepast. Gedacht wordt in voorkomende gevallen aan het afmeren langs de vaarweg d.m.v. het Trelleborg systeem, ter compensatie van de reglementaire plicht van de doorgaande vaart om af te stoppen, teneinde schade aan het afgemeerde schip te voorkomen.
Om te voorkomen dat het beoogde binnenvaartschip welke in de pilot gebruikt zal worden, schade (vervorming) oploopt aan de scheepshuid ter hoogte van de pad, wil RWS vooraf graag berekend zien of dat risico zich zal voordoen.