Prijselasticiteiten in het goederenwegvervoer

Geeft de resultaten van een onderzoek naar de volume-effecten van prijsveranderingen in het goederenwegvervoer. Het gaat in dit onderzoek zowel om de 'eigen' prijselasticiteiten (d.w.z. de effecten op het volume goederenwegvervoer) als om de 'kruislingse' elasticiteiten (waaronder worden verstaan de effecten op het volume vervoerd door concurrerende vervoerwijzen, in Nederland vooral binnenvaart en spoorvervoer). De prijsveranderingen betreffen specifiek verhogingen van de brandstofprijs, van de prijs per gereden voertuigkilometer en van de prijs per vervoerde tonkilometer vracht. Bij de effecten gaat het om de afname van het aantal voertuigkilometers en tonkilometers van het goederenwegvervoer op Nederlandse bodem, en van de toename van tonkilometers in de binnenvaart en het spoorvervoer in Nederland. Gaat ook kort in op de mogelijke instrumentatie van prijsbeleid en enkele andere effecten van prijsbeleid die niet tot de kern van deze studie behoren, t.w. de macro-economische effecten, de effecten op de vervoerders en de effecten op vervoerstromen (o.a. de doorvoer via Rotterdam). Bevat tenslotte aanbevelingen voor verder onderzoek, o.a. naar verbetering van de logistieke efficiency en het potentieel van shortsea als alternatief voor het wegvervoer.

Datum rapport
1 januari 1999
Auteur
NEI Transport, Centrum voor energiebesparing en schone technologie (CE); J.M.W. Dings ...[et al.]
Uitgever
NEI Transport.
Annotatie
2 dl.
fig., tab., bijl.
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV)
projectbegeleiding A.J. Simons
Deel I: Hoofdrapport
Deel II: Achtergrondrapportage
Documentnummer
11876