Verdelingsaspecten van grote infrastructuurprojecten : onderzoeksprogramma Economische Effecten Infrastructuur (Cluster B, deelstudie B2)
Beschrijft een onderzoek naar de mogelijkheden om de effecten (kosten en baten) van (grote) infrastructuurprojecten te verdelen over (toe te wijzen aan) bepaalde groepen of regio's. Inventarisatie van verdelingseffecten (IVE) en waardering van verdelingseffecten (WVE) zijn onderdelen van de ontwikkelde 'aangepaste kosten-batenanalyse (KBA)', die verder gaat dan de gangbare KBA die volstaat met een beoordeling van het macro-rendement. Concludeert onder meer dat het in de standaard kosten-batenanalyses gehanteerde Hicks-Kaldor-criterium (dat zegt dat een project moet worden uitgevoerd als de totale monetaire baten de totale monetaire kosten overtreffen) niet voldoet en dat een evenwichtige verdeling van kosten en baten is te bereiken door deze dichter bij elkaar te brengen. Door baathebbenden te laten betalen en verliezers te compenseren kan een aanzienlijk gedeelte van de verdelingsproblematiek rond infrastructuurprojecten verdwijnen.
- Datum rapport
- 1 januari 2000
- Auteurs
- Kandel, E., Poort, J.P.
- Auteur
- E. Kandel, J.P. Poort; Nyfer
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W).
- Annotatie
-
52 p.
fig.
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directie Strategie en Coördinatie (S&C), Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV) en het Ministerie van Economische Zaken, Directie Ruimtelijk Economisch Beleid (EZ)
Projectbegeleiding P.W.L. Gerbrands, A.L. 't Hoen (S&C), J. Prij, F.A. Rosenberg (AVV), A. Westerhuis (EZ)
Met lit.opg. - Documentnummer
- 21813