Vervolgonderzoek bereikbaarheid Ameland 2030: Systeemanalyse morfologie inclusief verwachte ontwikkelingen tot 2100

De vaarverbinding tussen Ameland en Holwerd is essentieel voor de bereikbaarheid van het eiland Ameland. Als gevolg van natuurlijke morfologische ontwikkelingen worden de geulen tussen Holwerd en Ameland sinds enkele decennia langer en ondieper. Daardoor moet er over een steeds grotere lengte steeds meer gebaggerd worden om de route bevaarbaar te houden. Dit leidt tot een toename van de druk op het ecosysteem van de Waddenzee, door vrijkomend slib en verstoring van soorten en habitat. Ook neemt de kans op vertragingen en stremmingen toe als gevolg van de morfologische veranderingen.

In dit document worden de resultaten beschreven van de morfologische systeemanalyse voor project VBA20230.

Het doel van de morfologische systeemanalyse is om inzicht te geven in de risico’s, kansen en mogelijke knelpunten op het gebied van morfologie en baggerbezwaar en daarmee kaders te scheppen voor de te ontwikkelen bouwstenen van mogelijke alternatieven.

Datum rapport
18 mei 2022
Uitgever
Witteveen+Bos (W+B). In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)
Documentnummer
Referentie: 126248/22-007.365