Voorstudie gekoppeld 1D-2D systeem voor seiches in de Nieuwe Waterweg : inclusief beschrijving besturing en ballastsysteem Maeslantkering

De stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg is ontworpen voor het opvangen van verhoogde waterstanden op zee. Bij een verhoogde waterstand op de rivier (negatief verval) is de constructie slechts beperkt belastbaar en moet de kering weer geopend worden. Een mogelijke oorzaak van een negatief verval is het optreden van seiches. Seiches zijn staande golven opgewekt door resonantie van de inkomende golven van zee. Om de faalkans van de Maeslantkering te kunnen bepalen wordt een probabilistische benadering toepgepast, waarbij ook het effect van seiches wordt beschouwd. Om in een wiskundig model seiches nauwkeurig te kunnen voorspellen, moet de uitstraling van de uittredende golf naar zee goed beschreven kunnen worden. Het afstudeerwerk van E. de Haas toont aan dat dit mogelijk is door de combinatie van 1D rekenen voor de Nieuwe Waterweg met 2D rekenen voor een klein deel van de Noordzee.

Datum rapport
1 december 1999
Auteurs
Kester, J.A.T.M. van, Stelling, G.S.
Auteur
G.S. Stelling, J.A.T.M. van Kester; WL|Delft Hydraulics
Uitgever
WL|Delft Hydraulics.
Annotatie
51 p.
Fig., tab.
Met lit.opg.
Rapportnr. Z2728
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW)
Documentnummer
392249