Integraal bruggen : stand van zaken en verkennende analyse
Een groot aandeel van het onderhoud aan bruggen en viaducten met traditionele landhoofden bestaat uit het onderhoud en de reparatie van voegovergangen en opleggingen. Door de hoge kosten en andere nadelen als hinder van het verkeer is de vraag naar brugdekken met geïntegreerd landhoofd, dus zonder voegovergangen en opleggingen, ontstaan. Daarnaast heeft een integraal landhoofd tevens voordelen als reductie van de geluidsoverlast, besparing van het ontwerp van de landhoofden, een meer esthetisch viaduct en mogelijk zelfs reductie van de constructiehoogte door reductie van het veldmoment. De meeste ervaring met betrekking tot integraal bruggen is in de Verenigde Staten opgedaan, maar er zijn ook enkele integraal bruggen in Groot-Brittannië en Nederland gebouwd. In dit rapport wordt de huidige stand van zaken van de ontwikkeling en toepassing van integraal bruggen in Nederland en het buitenland, met name de Verenigde Staten, beschreven. Daarnaast is een verkennende analyse voor uitbreiding en optimalisatie van het toepassingsgebied uitgevoerd.