Stroefheidontwikkeling kunststofslijtlagen : verschil in eigenschappen van kunststofslijtlagen afgestrooid met Nederlandse steenslag of gecalcineerd bauxiet
Voor de veiligheid van de weggebruikers worden aan het wegoppervlak van de deklagen van het hoofdwegennet (HWN) stroefheidseisen gesteld. Binnen deze eisen zijn enkele specifieke eisen voor deklagen op kunstwerken gesteld. Zo geldt voor kunststofslijtlagen op brugdekken onder meer dat zij worden afgestrooid met afstrooimateriaal. Voor het polijstgetal van dit afstrooimateriaal wordt in de RTD 1015 een minimumwaarde van 53 geëist. Voorbeelden van gebruikte afstrooimaterialen zijn gecalcineerd bauxiet, Durop, en Mandurax. Een alternatief hiervoor zou Nederlandse steenslag kunnen zijn dat eveneens aan de minimumeis voor het polijstgetal voldoet. Dit rapport geeft een antwoord op de vraag of de onderzoekshypothese: “Proefstukken, afgestrooid met Nederlandse steenslag, hebben na polijsten een significant lagere stroefheid dan proefstukken afgestrooid met gecalcineerd bauxiet” al dan niet verworpen wordt.