Diepere drijfveren van het autogebruik in de spits : betekenis van psychologische motieven voor het verkeers- en vervoerbeleid

Onderzoek dat beoogt antwoord te geven op vier vragen. Gaat na in welke mate instrumentele, sociale en affectieve motieven een rol spelen bij autogebruik, beschrijft of het mogelijk en zinvol is om op basis van deze motieven specifieke doelgroepen voor het mobiliteitsbeleid te onderscheiden, gaat in op de mate waarin verschillende kenmerken van beleidsmaatregelen invloed hebben op de oordelen over de effectiviteit en aanvaardbaarheid van beleidsscenario's, en gaat na in welke mate deze oordelen over beleidscenario's samenhangen met instrumentele, sociale en affectieve motieven voor autogebruik.

Datum rapport
1 januari 2000
Auteurs
Steg, E.M., Uneken, E., Vlek, C.A.J.
Auteur
Rijksuniversiteit Groningen (RuG), Centrum voor Omgevings- en Verkeerspsychologie (COV); E.M. Steg, E. Uneken, C.A.J. Vlek
Uitgever
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
Annotatie
64 p.
ill.
Met lit. opg.
In opdracht van RWS, AVV
Projectbegeleiding G. Tertoolen, P.Th.A.M. Kalfs
Documentnummer
192678