Openbaar vervoer op eigen benen : tussen klant en belegger : hoofdrapport
Onderzoek naar de vraag welke gevolgen het stopzetten van de exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer heeft. Hoofdstuk 2 geeft een beschrijving van de opbouw van twee scenario?s, het beleggerscenario (nadruk op winst en kostenbeheersing) en het klantscenario (nadruk op omzetgroei), en de gevolgen voor de mobiliteit. Hoofdstuk 3 gaat in op de gevolgen van de veranderingen in het openbaar vervoer. Paragraaf 3.2 biedt kwalitatieve informatie over de gevolgen voor milieu, veiligheid en ruimtelijke ordening. In paragraaf 3.3 wordt beschreven welke economische gevolgen in de twee scenario?s zijn te verwachten en wat gedaan kan worden met vrijvallende gelden. Problemen voor verschillende bevolkingsgroepen komen in paragraaf 3.4 aan de orde. Hoofdstuk 4 geeft een samenvatting, conclusies en nabeschouwing. Als laatste biedt hoofdstuk 5 een drietal essays waarin een milieudeskundige, een econoom en een socioloog hun visie geven op de gevolgen van het afschaffen van de exploitatiesubsidies.
- Datum rapport
- 1 juli 2000
- Auteurs
- Goeverden, C.D. van, Peeters, P. M., Schoenmare, J.H. Th
- Auteur
- P.M. Peeters, Th.J.H. Schoemaker, C.D. van Goeverden [et al.]; Peeters Advies ... [etc.]
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV).
- Annotatie
-
72 p.
ill.
Met lit. opg. - In opdracht van RWS, AVV. - Projectbegeleiding: R.H. de Boer, F. Cohen, F. Hofman en S.J Zwartjes - Documentnummer
- 55972