Advies bocht Elsloo : de consequenties van een verruiming van het toelatingsbeleid voor de oevers
In het Julianakanaal bevindt zich ter hoogte van Elsloo een vrij krappe bocht. Men overweegt in het kanaaltraject waarin de bocht is gelegen tweebaksduwvaart toe te laten, elders in het kanaal is dit al toegestaan. In 1996 heeft het Maritiem Simulatie Centrum Nederland (MSCN) onderzocht of de bocht zoals deze nu is genomen kan worden door 137 m lange duweenheden. De conclusie van dit onderzoek is dat tweebaksduweenheden kunnen worden toegelaten onder voorwaarden weergegeven in dit rapport. Berekeningen met het programma DIPRO wijzen uit dat de huidige taludbekleding met breuksteen sortering 10-60 kg in de nieuwe situatie voldoet. Aanbevolen wordt om op gezette tijden te inspecteren of schade is ontstaan door de uitzonderlijke situatie dat een schip in de oever is geraakt en de boegschroef heeft gebruikt voor het wegvaren.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); Jan Bakker, Annemarie de Visser
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW).
- Annotatie
-
8 p. fig. W-DWW-97-054 In opdracht van [Ministerie van Verkeer en Waterstaat], Rijkswaterstaat, Directie Limburg Dit advies heeft betrekking op de verruiming van het toelatingsbeleid op het Julianakanaal tussen Beatrixhaven en Stein, waarbij uitgegaan wordt van het huidige vaarprofiel.
- Documentnummer
- 20064