Evaluatie Proeftraject iWKS
Evaluatie Proeftraject iWKS
In het kader van het project iWKS onderzoekt Rijkswaterstaat de mogelijkheid om gebruik te maken van Floating Car Data ten behoeve van filestaartbeveiliging op Nederlandse snelwegen.
In Nederland is de filestaartbeveiliging geeffectueerd door matrixborden boven de weg die worden aangestuurd door een systeem met de naam Motorway Traffic Managent (MTM). In een eerder project is al ervaring opgedaan door MTM beeldstanden te genereren op basis van FCD data en deze te vergelijken met MTM beeldstanden zoals gegenereerd door de RWS systemen. De verkeerskundige evaluatie van dit project is destijds door Modelit uitgevoerd, zie Zijpp (2017).
In het eerdere project werd zoveel mogelijk voldaan aan de eisen van een productieomgeving door de beeldstanden real-time te bepalen en beschikbaar te maken in de verkeerscentrale.
Het huidige project “Pilot met Floating Car Data ten behoeve van Automatische Incident Detectie van Rijkswaterstaat” beoogt in technisch opzicht een stap verder te zetten door een aantal fysieke wegkantsystemen langs de weg te installeren en deze aan te sturen met FCD gebaseerde beeldstanden. Op tenminste één van deze wegkantsystemen zijn ook de matrix signaalgevers aangesloten, zodat ook deze hardware getest wordt. De matrix borden worden evenwel nog niet aan de weggebruikers getoond.
In het project wordt gebruik gemaakt van een nieuwe generatie “intelligente” wegkantsystemen (iWKS). In tegenstelling tot de traditionele MTM systemen kan de functie van deze iWKS systemen worden gewijzigd door het aanpassen van de software die erop draait.