Onderzoek naar alternatieve bouwmethoden voor verkeerstunnels
Tot op heden worden in Nederland veel tunnels gebouwd volgens de afzinkmethode. In dit rapport worden een aantal mogelijke alternatieven vergeleken met de afzinkmethode. De alternatieven die perspectieven bieden zijn met name de voorbouw en -schuifmethode. De alternatieven worden getoetst voor twee verschillende bouwlocaties. Een locatie met getij-invloed, drukke scheepvaart en een diepe ligging van de tunnel. Dit komt overeen met de situatie bij de Beneluxtunnel te Vlaardingen. Voor de tweede locatie wordt uitgegaan van nagenoeg geen waterstandsvariatie, beperkte scheepvaart en een ondiepe ligging. Dit komt overeen met de omgevingsfactoren bij de IJ-tunnel te Amsterdam. Uit de afweging bleek dat de schuifmethode mogelijkheden biedt voor toekomstige verkeerstunnels. Maar voordat tot de bouw van een dergelijke tunnel kan worden overgegaan zal nog veel aanvullend onderzoek nodig zijn. In deel 2 wordt verder op deze bouwmethode ingegaan. Besteedt aandacht aan de belastingen en de krachtswerking op de tunnel. Gaat in op de ondersteuningen in de rivier, de bouwkuip en al wat daarmee samenhangt. Voor een financiële vergelijking zijn de verschillen tussen de bestaande afzinkmethode en de schuifmethode geïnventariseerd en van een prijskaartje voorzien. Uit de verdere technische en financiële onderbouwing volgde dat er ondanks een aantal onzekerheden mogelijkheden zijn om de tunnel op deze wijze uit te voeren.