Beheer en onderhoud op smalle rijbanen van autosnelwegen : eindrapport
In de afgelopen jaren is gewerkt aan de herziening van de Richtlijnen Ontwerp Autosnelwegen (ROA) uit de jaren?90, met als doel de nieuwste kennis en inzichten van nog ontbrekende en enkele al wel door het beleid vastgestelde onderdelen in deze richtlijnen te integreren, de fouten en tegenstrijdigheden te verwijderen en de toegankelijkheid te verbeteren. Na de aanbieding van het eindconcept ter goedkeuring is op het Hoofdkantoor van Rijkswaterstaat een discussie ontstaan over de kostenconsequenties van de implementatie van de vernieuwde richtlijnen en de kosteneffectiviteit van een aantal ontwerpelementen. Daarnaast bleken de richtlijnen onvoldoende tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar het versoberen van projecten, ofwel het beter benutten van de huidige weginfrastructuur. De goedkeuring van de geactualiseerde ROA is om die redenen opgeschort. Om tegemoet te komen aan de bezwaren en wensen van het Hoofdkantoor Uitvoering verkent de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) de mogelijkheden om te komen tot een of meerdere autosnelwegprofielen van sub-ROA-kwaliteit om te bezien of er een basiskwaliteit voor de autosnelweg kan worden gedefinieerd. Voor elk van deze profielen geldt dat zij in meerdere of mindere mate afwijken van het basisprofiel en dat aan deze afwijkingen voor- en nadelen verbonden zijn. Om een compleet beeld te krijgen van de voor- en nadelen en de consequenties daarvan moeten de 5 profielen vergeleken worden met het oorspronkelijke basisontwerp uit de herziene versie. De kennis over, dan wel het inzicht in, de consequentie van de aanpassing van het dwarsprofiel voor het beheren en onderhouden is noodzakelijk voor het maken van een goede afweging tussen de verschillende varianten. In dit rapport worden de resultaten van het deelproject Beheer en Onderhoud besproken.