Effecten hybride werken
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid in ons land. Woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit zijn daarbij belangrijke factoren. Uit onderzoeken naar de mobiliteitseffecten als gevolg van het vaker thuiswerken door COVID-19, blijkt dat thuiswerken leidt tot een betere doorstroming en minder files op de weg. Het hybride werken (deels thuis, deels op kantoor/locatie) kan helpen om (een deel van) de positieve mobiliteits- en milieueffecten te behouden. Om dat te bereiken is het van belang dat men gespreid over de week naar werk gaat, en/of buiten de spits reist.
Doel van dit onderzoek is het inzichtelijk maken van de mogelijke invloed van het hybride werken op de spreiding van de mobiliteit over de werkweek en -dag, en de daaruit volgende milieueffecten. De potentie van het hybride werken op de vermindering van de filezwaarte is daarbij voor vijf fileknooppunten ingeschat. Verder zijn de uitkomsten gebruikt voor het opstellen van een best practices document voor werkgevers, en een monitoringplan.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden van september tot en met december 2021. Om te beginnen is er een literatuurstudie uitgevoerd. Verder zijn 22 werkgevers uit verschillende sectoren geïnterviewd. Via data-analyses en een expertsessie zijn mobiliteits- en milieueffecten bepaald. In dit rapport worden de uitkomsten gedeeld.