Onderzoek reclamefolders

Onderzoek reclamefolders

GfK heeft een consumenten onderzoek uitgevoerd onder begeleiding van Milieu Centraal om inzicht te verkrijgen in het huidige gedrag en houding t.a.v. het ontvangen van ongeadresseerd reclame drukwerk.

Nieuw beleid voor reclamedrukwerk, het zogenaamde 'opt-in-systeem' betekent dat inwoners expliciet om ongeadresseerd reclamedrukwerk moeten vragen, als ze dat willen ontvangen. Het oude beleid bestaat uit het plakken van de NEE/NEE of NEE/JA sticker.

Het nieuwe beleid leidt tot een duidelijke reductie van het aantal ontvangen ongeadresseerde reclamefolders.

Reclame folders zijn leuk en relevant in verband met aanbiedingen. De meerderheid van de Nederlanders wil papieren folders ontvangen, maar erkent dat het slecht is voor het milieu. Zowel in gemeenten met oud beleid als in gemeenten nieuw beleid staan consumenten positief tegenover het nieuwe beleid.

Meer dan de helft (57%) van de mensen die reclamefolders wil blijven ontvangen vindt geselecteerde, geadresseerde reclamefolders een goed alternatief.

Respondenten die geen stickers hebben zien met name de voordelen van de reclamefolders en niet de nadelen. Meer informatie over de negatieve milieu aspecten en alternatieven voor ongeadresseerde reclamefolders kan helpen om de milieubelasting te beperken. Daarnaast helpt het als de sticker ter voorkoming van ongeadresseerde reclamefolders makkelijk en gratis beschikbaar is.

Datum rapport
24 maart 2020
Uitgever
Growth from Knowledge (GfK). Onderzoek uitgevoerd door Growth from Knowledge (GfK), begeleid door Milieu Centraal (MC). RWS heeft Milieu Centraal (MC) de opdracht verstrekt op 4 december 2019 om onafhankelijk consumenten onderzoek te laten verrichten...