Lading verliezende en scharende zware wegvoertuigen op Nederlandse wegen
Doel van dit onderzoek was het bepalen van de omvang, de oorzaken en mogelijke gevolgen van ten eerste ongevallen met zware wegvoertuigen in Nederland, waarbij deze voertuigen zijn geschaard, en ten tweede ladingverlies bij het transport van goederen met zware voertuigen. Geeft aanbevelingen ter verhoging van de veiligheid. Toepassing van ABS over het hele voertuig en controle op het remgedrag over alle assen afhankelijk van de belading, en een periodieke controle op de werking ervan, resulteren erin dat de gevoeligheid voor scharen zal dalen. Afstemming van de belading van de voertuiggeledingen tot elkaar moet worden gereglementeerd en gecontroleerd. Chauffeurs moeten periodiek bijscholing krijgen. Voor wat betreft verlies van lading moet stuwage aandacht krijgen in de vorm van een norm.
- Datum rapport
- 1 januari 1997
- Auteur
- R.B.J. Hoogvelt, P.A.J. Ruijs, C.W. Klootwijk; TNO Wegtransportmiddelen, afdeling Voertuigdynamica
- Uitgever
- TNO Wegtransportmiddelen.
- Annotatie
-
43, [11] p.
tab.
In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV), R.J. Galjaard
Projectnummer 740710422
Rapportnr. 97.OR.VD.048.1/RH.PR.CK - Documentnummer
- 103527