De belasting op de tunnelsegmenten
Bij de Tweede Heinenoordtunnel, en met name het begin van de eerste tunnelbuis, is een aantal schadegevallen aan de randen van de segmenten geconstateerd. Aangezien de belastingen op de tunnelbuissegmenten onvoldoende bekend zijn, zijn er metingen gedaan tijdens en na de bouw van de tunnel. Twee ringen zijn uitgerust met rekopnemers en drukdozen. Met de rekopnemers is bepaald wat de krachten en momenten in de tunnelsegmenten zijn. Deze krachten en de momenten kunnen goed worden afgeschat met rekenregels. Ook de problemen bij de sluitsteen en bij de deuvels zijn goed verklaarbaar. Negen fenomenen blijken belangrijk te zijn voor de belastingen. Te weten: het krachtenevenwicht van de TBM; het momentenevenwicht van de TBM; de groutdrukken; de scharnierende werking van de voegen; de groutwijze; de langsvoegrichting; de deuvelspeling; het passend bouwen en de segmentplaatsing.
- Datum rapport
- 1 januari 1998
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Bouwdienst Rijkswaterstaat (RWS,BD); S. van Baars
- Uitgever
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Bouwdienst (RWS, BD).
- Annotatie
-
39 p. ill. Rapportnummer: SDU-98-227 Definitief Project: 3467A5 I.o.v. HSL Boortunnel Groene Hart
- Documentnummer
- 206403