Geleiderail of betonnen geleidebarrier in middenbermen van autosnelwegen? : een vergelijkend onderzoek naar de kosten van aanleg, beheer en onderhoud en verkeersonveiligheid
Vergelijkend onderzoek naar de totale kosten (ongevalskosten, kosten van aanleg en onderhoud) van de toepassing van stalen geleiderails en betonnen geleidebarriers in middenbermen van autosnelwegen. De conclusie luidt: uit het oogpunt van kosten en veiligheid heeft in middenbermen van autosnelwegen toepassing van een stalen geleiderailconstructie de voorkeur. Aanbevolen wordt de betonnen geleidebarrier alleen te gebruiken in bijzondere situaties (bijv. in combinatie met een tunnelwand) en in gevallen dat de ruimte voor een geleiderail ontoereikend is.
- Datum rapport
- 1 januari 1990
- Auteur
- DHV Raadgevend Ingenieursbureau (Dwars, Heederik en Verhey)
- Uitgever
- DHV.
- Annotatie
-
73 p. fig. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat Rijkswaterstaat (RWS), Dienst Verkeerskunde (DVK). - Met lit.opg. Bijl.3 bevat "Verschil in ernst van aanrijdingen met stalen en betonnen geleideconstructies" / C.C. Schoon ; Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
- Documentnummer
- 73453