Analyse simulatoronderzoek vaargedrag van uitgaande tankers
Door middel van een tweetal simulatoronderzoeken werd het effekt dat stroom en wind, qua richting en sterkte, hebben op de vaarbaan van een uitgaande tanker onderzocht. De beladingskonditie van de 200.000 dwt tanker werd voor deze proeven gevarieerd van volgeladen tot om ballast varend (65' en 38'/40' diepgang). De resultaten van de bij het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP) uitgevoerde onderzoeken worden besproken en bekommentarieeerd. Teneinde de resultaten van de onderzoeken te kunnen generaliseren wordt nog een aantal andere analyses op het door het NSP opgeleverde materiaal uitgevoerd. De invloed van wind en stroom op de evenwichtsdrifthoek van een tanker wordt d.m.v. een theoretische berekening bepaald. Het resultaat van deze berekening wordt gebruikt om de kwaliteit van de proefresultaten van het simulatoronderzoek te wegen. Er worden konklusies getrokken t.a.v. de bevaarbaarheid tijdens diverse getjfasen, de benodigde geulbreedte en het effekt dat wind heeft op het verloop van de manoeuvre.