Analyse CCR-metingen
Om te komen tot een beter toelatingsbeleid voor binnenvaartschepen en duwcombinaties op de Rijn is bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) een nieuwe methodiek voor het uitvoeren van manoeuvreerproeven in ontwikkeling. Deze methodiek maakt gebruik van de draaisnelheidsproef. Dit is een soort zig-zag proef waarbij voor het verleggen van het roer niet de koershoek maar de koershoeksnelheid wordt gebruikt. De koershoeken die bij deze proef optreden zijn vrij klein, waardoor het benodigde ruimtebeslag tijdens de proef beperkt blijft. Teneinde de nieuwe methodiek op haalbaarheid te testen werden in 1994 en 1995 een serie manoeuvreermetingen aan boord van klasse V-schepen, twee-, vier- en zesbaksduwstellen uitgevoerd. Beschreven worden de verwerkte resultaten van de metingen.
- Datum rapport
- 1 februari 1996
- Auteur
- Maritime Simulation Centre The Netherlands (MSCN); D. ten Hove
- Uitgever
- MSCN.
- Annotatie
-
2 dl.
ill.
Rapport nr. OV099.10/02
Dl. 1: Rapport. - Dl. 2: Appendix A : resultaten analyse meetseries
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding T. Dijkhuis - Documentnummer
- 185252