Vergelijkingskader modaliteiten (versie 1.0)
Verwacht wordt dat het goederenvervoer over de weg de komende tijd sterk zal groeien. Dit zal leiden tot problemen op het gebied van milieu, veiligheid, leefbaarheid en de economische bereikbaarheid. Een verschuiving naar andere modaliteiten, de?modal shift?, is een belangrijke middel om de problemen het hoofd te bieden. De formulering en onderbouwing van het ?modal shift?-beleid voor het NVVP (Nationaal Verkeers- en VervoersPlan) wordt momenteel bemoeilijkt door de beschikbare vergelijkingen van inland-modaliteiten resp. inland-vervoerketens. Deze zijn tegenstrijdig, incompleet of niet-integraal. Dit is aanleiding geweest een onderzoek te starten waarbij de hoofddoelen van het beleid (milieu, leefbaarheid, veiligheid en economische bereikbaarheid) als ingang dienen. De centrale vraagstelling luidt: Hoe verhouden inland-modaliteiten resp. inland-vervoersketens zich tot elkaar inzake economische en leefbaarheidsaspecten? Op basis van deze vraagstelling is het doel van het onderzoek: ontwikkel een vergelijkingskader voor inland-modaliteiten resp. inland-vervoersketens en vul deze met economische en leefbaarheids indicatoren en geef aan waar zich leemten in kennis en data voordoen. Dit rapport doet verslag van het onderzoek. Bevindingen, conclusies en aanbevelingen komen aan de orde.