Voormeting evaluatie plusstrook : eindrapport
In november 1999 wordt door Rijkswaterstaat gestart met een voorbeeldproject op de A27 tussen de aansluiting Houten en het knooppunt Everdingen. Bij dit project wordt het dwarsprofiel van de rijbaan in zuidelijke richting heringedeeld tot een profiel met drie smalle rijstroken (van links naar rechts respectievelijk 3,25, 300 en 2,70 en een vluchtstrook van 3 m). De maximum rijsnelheid wordt 70 km per uur en er geldt een breedtebeperking. De maatregel is dynamisch, dat wil zeggen dat de smalle, linkerrijstrook op basis van een algoritme in bedrijf wordt gesteld. Buiten de reguliere bedrijfstijden kunnen operators besluiten om deze zogenaamde Plusstrook wel of niet in bedrijf te nemen. De maatregel heeft tot doel de doorstroming op de A27 te verbeteren. Ongeveer tegelijkertijd met de ingebruikname van de Plusstrook op de A27 wordt ook de nieuwe Lekbrug in zuidelijke richting in gebruik genomen. De verwachting is dat dit een effect zal hebben op de routekeuze van het verkeer in zuidelijke richting. Rijkswaterstaat wil de effecten van de Plusstrook en de openstelling van de 2e Lekbrug evalueren door middel van een voor- en een nameting. De evaluatie heeft twee hoofddoelen: -het vaststellen van de effecten van de Plusstrook en de openstelling van de 2e Lekbrug op de doorstroming; en -het vaststellen van de effecten van de Plusstrook op het vlak van gebruikersgedrag, verkeersveiligheid, handhaving snelheidsverlaging en operationele werking. Deze rapportage bevat de analyse van de gegevens uit de voormeting .
- Datum rapport
- 1 januari 1999
- Auteur
- Adviesgroep voor verkeer en vervoer (AGV)
- Uitgever
- AGV.
- Annotatie
-
18 p. bijl., tab., graf., fig. In opdracht van: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Directie Utrecht (RWS, UT)
- Documentnummer
- 176781