Verkeersbeheersingsplan Breda : brainstormsessie over knelpunten en oplossingen
Directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat is bezig met het opstellen van een Verkeersbeheersingsplan Breda. Dit is nodig, omdat in de periode tot 2004 een aantal infrastructuurprojecten op de wegen rondom Breda wordt uitgevoerd; -omlegging van RW58 om Etten-Leur (gereed in 1999); -de ombouw van RW16 Breda-Noord? knooppunt Galder (gereed circa 2004); en -de aanleg van de HSL-zuid. Doel van het plan is enerzijds inzicht te krijgen in de verkeersknelpunten (doorstroming en veiligheid) op de rijkswegen rond Breda tussen 1999 en 2004. Anderzijds gaat het om het opstellen van mogelijke maatregelen, die de doorstroming en verkeersveiligheid tijdens de aanleg van de grote infrastructurele projecten kunnen handhaven. Het gaat hierbij om relatief eenvoudige maatregelen, zogenaamde verkeersbeheersingsmaatregelen (ook wel benuttingsmaatregelen) genoemd. Deze maatregelen richten zich op het beter en veiliger benutten van de bestaande infrastructuur. Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant wil graag deskundigen binnen de overheid, vervoersorganisaties en milieuorganisaties uit de regio bij het verkeersbeheersingsplan betrekken. Daarom heeft AVG in opdracht van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant een brainstormsessie georganiseerd. Aan de brainstormsessie deden vertegenwoordigers van de gemeente Breda en Etten-Leur, provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant en een aantal belangenorganisaties deelgenomen, met als doel het complementeren van de bestaande lijst met knelpunten en het bedenken van mogelijke maatregelen, die de knelpunten kunnen oplossen. Dit rapport geeft een verslag van deze brainstormsessie.