Aanleg proefberm bij testgelände TÜV, München
<p>Ten behoeve van de nieuwe norm NEN-EN 1317-2 moet een keuze gemaakt worden uit de mogelijke klassen waaraan een geleiderailconstructie moet voldoen. Beoogd wordt de klasse H 2. De Bouwdienst betwijfelt, op basis van recentelijk uitgevoerde proeven op het RDW-Testcentre, of aan deze eisen kan worden voldaan. Daarnaast rijst de vraag of de bermconstructie bij het RDW-Testcentre representatief is voor de“berm in Nederland”. Bij botsproeven op het testcentrum L.I.E.R bij Lyon in Frankrijk, die in 2001 zijn uitgevoerd, bleek dat de berm waarin de geleiderailconstructie was gefundeerd, niet gelijk was aan de “Nederlandse berm”. Op verzoek van de Bouwdienst heeft de product- groep Geotechniek en Wegfunderingen (Irgeo) van de afdeling Infrastructuur Realisatie en Onderhoud van de Dienst Weg- en Waterbouwkunde (DWW) eisen opgesteld waaraan het zand van de bermfundering van de geleiderailconstructie dient te voldoen. Daar er in Lyon geen mogelijkheid was om nog in 2002 botsproeven uit te voeren heeft de Bouwdienst besloten uit te wijken naar het testgelände van de TÜV-SÜDDeutschland in München. Irgeo heeft de aanleg van de berm in München begeleid en metingen uitgevoerd ter bepaling van de verdich- tingsgraad. In dit rapport worden de eisen beschreven waaraan de berm dient te voldoen en wordt een verslag gegeven van de aanleg van de berm en de metingen die aldaar zijn uitgevoerd.</p>
- Datum rapport
- 1 februari 2003
- Auteurs
- Grootveld, H.
- Auteur
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde (RWS, DWW); H. Grootveld
- Uitgever
- RWS, DWW.
- Annotatie
-
14 p. Rapportnr. DWW-2003-017
- Documentnummer
- 134929