Vooronderzoek stabiliteit verkeerssystemen : deel I : methoden, technieken, normen en standaarden

In de nota 'Meer benutting, minder files' wordt gesteld dat de benuttingsgraad van de wegen kan worden opgevoerd door gebruik te maken van systemen voor dynamische verkeersbeheersing. De hoeveelheid wegverkeerssystemen en de complexiteit van deze systemen (als gevolg van integratie van de systemen) zal toenemen. Dit zou kunnen leiden tot meer problemen met de systemen wat betreft betrouwbaarheid, flexibiliteit, beveiliging en veiligheid. Bekeken wordt de operationele stabiliteit van de wegverkeerssystemen. Er worden alleen die technische aspecten en organisatorische maatregelen die met operationeel bedrijf te maken hebben meegenomen. Andere vakgebieden (systems engineering, reliability engineering en system safety engineering), die met dezelfde problemen te maken hebben gehad, worden beschreven. Gezien de verscheidenheid van de problemen bij deze vakgebieden zijn hieruit verschillende benaderingen voortgekomen. De potentieel relevante ontwikkelingen op elk van deze vakgebieden worden aangegeven. De methoden en technieken worden beschreven die gebruikt kunnen worden om stabiliteitsproblemen te analyseren. Een overzicht wordt gegeven van potentieel relevante normen en standaarden. Per norm/standaard wordt aangegeven waarop deze zich richt en hoe deze van nut zou kunnen zijn.

Datum rapport
1 januari 1996
Auteur
Computer Management Group (CMG) Den Haag; K.C.J. Wijbrans
Uitgever
Computer Management Group (CMG).
Annotatie
83 p.
ill.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding J.P.M.M. Vis
Documentnummer
121924