Variabilisatie van de autokosten : eindrapport

Onderzocht zijn de effecten van variabilisatie van autokosten op het autobezit en autogebruik in een veranderende maatschappelijke context. Eerst wordt het instrument variabilisatie van de autokosten toegelicht. Aan de orde komen de beleidsdoelen die worden beoogd met variabilisatie, de werking van het mechanisme alsmede (negatieve) effecten. Tevens komen hier een aantal resultaten van studies naar de effecten van variabilisatie aan de orde. Vervolgens worden de ontwikkelingen geschetst die in recente jaren hebben plaatsgevonden in het autobezit en autogebruik. Daarnaast wordt een verkenning gepresenteerd van de toekomstige ontwikkelingen in de mobiliteit zonder variabilisatie, met behulp van scenario's van het Centraal Planbureau (CPB). Dan volgt een bespreking van de verschillende determinanten van autobezit en -gebruik, waaronder prijsbeleid. Verwachte toekomstige ontwikkelingen worden daarbij in kaart gebracht, alsmede de mogelijke effecten van deze determinanten op de effecten van variabilisatiebeleid.

Datum rapport
1 januari 1998
Auteur
MuConsult
Uitgever
MuConsult.
Annotatie
V, 45 p.
ill.
Met lit. opg
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
Projectbegeleiding H. Flikkema
Documentnummer
121565