Een uit nautisch noogpunt optimale lokatie van een LNG-terminal op de Noordzee binnen een 50 m km zone rondom Hoek van Holland
In dit onderzoek ter bepaling van de optimale ligging van een LNG-terminal uit nautisch oogpunt bezien zijn de mogelijke locaties geselecteerd aan de hand van de eis dat de terminal het bestaande routeverkeer van schepen zo min mogelijk mag verstoren. Bovendien moet de locatie liggen binnen een straal van 50 km rondom Hoek van Holland en moet het kunstmatige eiland op minimaal 10 km van de kust gelegen zijn. Daartoe zijn door en langs het onderzoeksgebied navigatieroutes vastgesteld en is op de routes de ingenomen breedte en de gemiddelde verkeersdichtheid van de schepen bepaald. Op grond hiervan zijn vier mogelijke locaties gevonden. Deze locaties zijn onderzocht op de verstoring van het scheepvaartverkeer; de veiligheid van het naderen en binnenlopen van de LNG-tanker en de veiligheid van de LNG-tanker op de aanlooproutes. Uit het onderzoek blijkt dat de nautische kwaliteit van de locatie sterk beïnvloed wordt door de ligging. De verst weg gelegen locaties verdienen de voorkeur. Ook blijkt dat voor locaties verder weg op zee de stremmingstijd ca 50% lager te zijn dan locaties dicht onder de kust.