Snelheidsmeting scheepvaart : uitgevoerd nabij Lobith (Boven-Rijn) en de bocht van Hulhuizen (Waal) in februari 1997
In het kader van het Waalproject worden in de Waalbochten van Hulhuizen bodemschermen gepland. Deze bodemschermen veroorzaken een stroming die een verdieping van de ondiepe binnenbocht en een verondieping van de diepe buitenbocht veroorzaakt, met als resultaat een minder a-symmetrisch dwarsprofiel met een grotere beschikbare vaarbaanbreedte. De keuze van aanleghoogte van de geplande bodemschermen wordt mede door de diepgang van de passerende binnenvaart bepaald. De inzinking (squat) van het schip is hierbij van groot belang. T.b.v. een squat-analyse zijn snelheidsmetingen van een selectie relevante categorieën binnenschepen gehouden. Het betreft de vaarsnelheden t.o.v. de grond (vaste oever) en t.o.v. het water, met daarbij de omstandigheden waaronder deze snelheden worden behaald. Deze notitie beschrijft de aanpak en uitvoering van de snelheidsmeting en geeft de resultaten in een databestand, waarmee squatberekeningen uit te voeren zijn.