Simulatorstudie naar rijgedrag in tunnel Rijksweg 14 bij Sytwende, Voorburg
Plannen worden bereid om een deel van het tracé van de A14 (RW14) als tunnel aan te leggen. Op twee plaatsen wordt de tunnel onderbroken door gelijkvloerse kruisingen, geregeld door verkeerslichten. Op basis van een analyse vooraf is het ontwerp van de weg op enkele punten aangepast. Door middel van een rijsimulatorstudie is nagegaan in hoeverre het aangepaste ontwerp aanleiding geeft tot onveilig rijgedrag. Hiertoe zijn de gedragsconsequenties onderzocht van twee voorgelegde ontwerpvarianten: één uitgaande van een maximumsnelheid van 70 km/h over de gehele weg en één uitgaande van een maximumsnelheid van 50 km/h op het middelste gedeelte. Het experiment wordt nader beschreven, evenals de methode. De resultaten worden weergegeven en er worden conclusies uit getrokken.
- Datum rapport
- 1 januari 1996
- Auteur
- TNO Technische Menskunde (TM); N.A. Kaptein, J. Theeuwes, W. Hoekstra
- Uitgever
- TNO, TM.
- Annotatie
-
29 p. ill. Rapport nr. TM-96-C047 Met lit. opg. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV) Projectbegeleiding E. Folles
- Documentnummer
- 120932