Schatten van filelengten uit monitoring gegevens
Informatie over actuele filelengten is onder meer benodigd voor presentatie op Dynamische Reis Informatie Panelen (DRIPS). Door de relatief grote afstand tussen opeenvolgende meetraaien in het RWS monitoringsysteem voor het hoofdwegennet is het mogelijk om direct op basis van meetgegevens een filelengte af te leiden. Een procedure voor het schatten van een filelengte uit monitoringsgegevens is opgesteld, gebaseerd op de reistijd over het wegvak en het aantal voertuigen op het wegvak. Beide grootheden worden verondersteld beschikbaar te komen uit dynamische monitoring applicaties en vormen de randvoorwaarden waaraan het snelheidspatroon en het dichtheidspatroon op het wegvak dienen te voldoen. Aanvullende veronderstellingen worden gedaan om waarden van overige benodigde (verkeerskundige) grootheden te schatten. Rekenvoorbeelden met de opgestelde fileschatter geven gunstige schattingsresultaten te zien.
- Datum rapport
- 1 september 1996
- Auteur
- TNO Infrastructuur, Transport en Regionale Ontwikkeling (INRO); Marcel Westerman, Iddo Hoeve, Martie van der Vlist; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV)
- Uitgever
- TNO, INRO.
- Annotatie
-
69 p. ill. Met lit. opg. Rapport INRO-VVG 1996-19 Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (RWS, AVV) Projectbegeleiding W.J.J.P. Schouten, J.C.C. de Ruiter, D. Jasperse, S.A. Smulders
- Documentnummer
- 120840