Eerste verkeerskundige evaluatie Spoedaanpak : de eerste tien gereed gekomen projecten
Rijkswaterstaat heeft dertig hardnekkige knelpunten op Rijkswegen met spoed aangepakt door extra stroken te realiseren om de doorstroming op de betreffende trajecten te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. De ambitie om de eerste tien projecten voor eind mei 2011 open te stellen, is ruimschoots gehaald: per 1 maart 2011 zijn van tien projecten de stroken door de Minister van Infrastructuur en Milieu opengesteld. ? De totaal behaalde versnelling door de eerste tien projecten van de Spoedaanpak bedraagt (afgerond) 2.220 werkdagen voor de tien projecten samen. Omgerekend naar jaren een totaal behaalde versnelling van iets meer dan 10 jaar. Per project bedraagt de versnelling 1 jaar. ? De totale reistijdwinst door de Spoedaanpak bedraagt bijna 3,5 miljoen uur voor de tien geëvalueerde projecten samen; per project bedraagt de reistijdwinst gemiddeld 346.000 uur. Op basis van de daling van het aantal voertuigverliesuren in de nameting ten opzichte van de voormeting bedraagt de daling van de filedruk circa 65% voor de tien geëvalueerde projecten samen. ? De totaal behaalde economische besparing ten gevolge van de versnelling door de Spoedaanpak bedraagt (afgerond) € 60 miljoen euro. Per project bedraagt de behaalde economische besparing gemiddeld 6 miljoen euro.
- Datum rapport
- 19 maart 2012
- Auteurs
- Kaasenbrooding, R., Lier, P.C.T. van, Prent, M.
- Auteur
- R. Kaasenbrooding, P.C.T. van Lier, M. Prent ; ADVIN BV Adviseurs en ingenieurs
- Uitgever
- ADVIN.
- Annotatie
-
78 p.
Ill., bijl.
In opdr. van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart (RWS, DVS) - Documentnummer
- 443331