Beperkingen in weggebruik voor groot en zwaar wegtransport volgens publieke en private data-bronnen/-services : van interne registratie, naar fysieke implementatie en digitale ontsluiting naar gebruikers
Dit onderzoeksrapport is opgesteld in opdracht van Rijkswaterstaat en in overleg met private en publieke partijen die belangrijk zijn bij planning en uitvoering van wegtransport. Doel is om inzicht te krijgen in verschillen tussen diverse publieke en private data-bronnen en diensten die er zijn om te waarborgen dat voor gebruik van grote en zware vrachtvoertuigen rekening wordt gehouden met actueel geldende beperkingen. Zo wordt het maximaal gewicht vaker beperkt op wegen en objecten/bruggen in afwachting van vervanging of versterking.
Er blijken grote verschillen te zijn tussen publieke data in o.a. NWB, George, RDW Inspire en DWO, maar ook ten opzichte van private data o.b.v. TLN/PTV-routeplanner die gebruik maakt van de kaartleverancier HERE. De private kant biedt meestal een hogere kwaliteit, maar is wel afhankelijk van de ‘fysieke werkelijkheid’ en de ad-hoc beschikbare publieke informatie (bij gebrek aan betrouwbare data). Dit rapport geeft voorbeelden die leiden tot (potentiële) onveiligheid, overbelasting, ondoelmatigheid en ineffectiviteit. Zo blijken 14 van de 44 RWS-bruggen met een gewichtsbeperking onder de 50t niet goed/ ‘anders’ verwerkt in de publieke data en ook niet in de private data, waardoor bijna alle vervoerders daar geen rekening mee houden.
Het rapport geeft aanbevelingen over hoe de verschillen en tekortkomingen zijn te beperken om zo snel mogelijk te voldoen aan de al geldende verplichtingen uit de EU-regelgeving voor ITS en actuele wegverkeersinformatie. Alhoewel (extra) grote en zware vrachtvoertuigen daarin niet expliciet genoemd zijn, vraagt die wel meer prioriteit gezien de veel grote risico’s en impact voor veiligheid van wegverkeer en weginfrastructuur. Dit rapport geeft daarvoor inspiratie en richting. Van interne registratie, tot fysieke implementatie en digitale ontsluiting naar gebruikers.
- Datum rapport
- 1 december 2025
- Auteurs
- Bussink, B.
- Auteur
- Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW)
- Uitgever
- NDW
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)
Tweede titel: Van beoogde beperking volgens interne registratie naar fysiek implementatie en digitale ontsluiting naar weggebruikers.