Onderzoek & klantreizen van burgers in participatietrajecten
In het kader van participatie wordt steeds meer verwacht van de eigen verantwoordelijkheid en het initiatief van burgers. Het is daarom belangrijk dat zij dit dan ook geïnformeerd kunnen doen. De Atlas Leefomgeving maakt niet alleen milieu-informatie openbaar maar voorziet deze ook van duiding en context, en schrijft op een voor de burger begrijpelijke manier. Daarbij ligt er een belangrijke ontwerpopgave: De Atlas Leefomgeving moet informatie zo aan te bieden, dat een burger deze ook kan vinden en gebruiken.
Dit rapport schetst de behoeften aan informatie van burgers die participeren omdat er iets in hun leefomgeving verandert, of omdat zij zelf hun leefomgeving willen verbeteren. Daartoe zijn eerst de behoeften van participerende burgers onderzocht, en vervolgens zijn een aantal denkbeeldige klantreizen (use cases) ontworpen die de behoeften van burgers in kaart brengen op een manier dat een ontwerper hiermee verder kan. Die ontwerper kan dan verbeteringen voor de Atlas Leefomgeving ontwerpen, die ervoor zorgen dat een bezoeker die een dergelijke klantreis maakt beter wordt geholpen. Ook kunnen deze klantreizen worden gebruikt om de klantvriendelijkheid van de Atlas Leefomgeving te toetsen door te testen of burgers in staat zijn om de klantreis met behulp van de Atlas Leefomgeving af te leggen, en te testen of zij hierbij gebruiksgemak ervaren.
- Datum rapport
- 30 september 2025
- Auteurs
- Bussel, G. van
- Uitgever
- Atlas Leefomgeving
- Annotatie
-
In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS)